ČTI, NEŽ SEM DÁŠ TRÉNINK KE KONTROLE!



 
odeslat nové téma  Odpovědět na téma - ČTI, NEŽ SEM DÁŠ TRÉNINK KE KONTROLE!  Úvodní stránka -> Trénink -> ČTI, NEŽ SEM DÁŠ TRÉNINK KE KONTROLE!
Rychle na stránku:
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
ZeleznaKoule


PříspěvekZaslal: ne říjen 05, 2014 1:20 pm    Předmět: ČTI, NEŽ SEM DÁŠ TRÉNINK KE KONTROLE! Odpovědět s citátem

Zdravíčko. Rozmohl se nám tady takový nešvar. Uvedu příklad:

Otázka: Mám nový trénink, vypadá nějak takhle:

A: Benč 4×8, Dřep 6×6, Shyb 5× do maxima
B: Mrtvola 5×10, Tlaky v sedě 10×10, Přítahy v předklonu 6×8

Co si o tom myslíte?

Odpověď: Na benč bych dal spíš sedm opakování a na mrtvole pět.



Co je na uvedeném příkladu špatně?

Debilní odpověď na debilní otázku. Nejde o výběr cviků, jejich pořadí nebo počet sérií a opakování. Tenhle trénink nevypovídá nic o ničem.


Když nemáš cíl, dovede Tě k němu jakýkoli trénink

První a základní otázka, kterou si musíš položit (a na kterou se otravně ptám já v každém takovém topicu - a málokdy dostanu odpověď), zní: CO JE CÍLEM?

Chceš přibrat?
Chceš zhubnout?
Chceš sílu?
Chceš závodit v kulturistice/trojboji/vzpírání/crossfitu...?
Máš trénink jako doplněk k jinému sportu (a tady vniká celá řada dalších otázek...)?
Chceš vytrvalost?
Chceš se přitáhnout na jedné ruce/udělat muscle-up/zvednout 3×TH pozved?
Chceš začít závodit strongman závody?

Tenhle seznam by mohl pokračovat do nekonečna...

Bez toho, aniž by sis na tuhle otázku odpověděl, nemá smysl nad tréninkovým programem přemýšlet a dávat ho sem ke kontrole.


Svatá trojice programingu

Nejde o Otce, Syna.. Ale o Intenzitu, Objem a Hustotu.

Intenzita určuje procenta MO (pro anglofily RM), a nemluvím tu jen o 1MO (1RM, nazdar anglofilové) - tedy kolik koleček máš na čince

Objem říká, kolik opakování uděláš za trénink (nebo blok, cyklus...) celkem (vynásob série a opakování a dostaneš své šťastné číslo)

Hustota je čas, za jak dlouho zvládneš trefit svoje šťastné číslo z řádku výše

Kde v úvodním příkladu najdeme údaj o intenzitě? Nebo hustotě? Je tam akorát nicneříkající počet sérií a opakování, ale to samo o sobě nevypovídá nic o ničem. Je rozdíl udělat pět sérií po deseti pozvedech (pardon, tady se tomu vlastně říká mrtvola) s 50ti, 100 nebo 150ti kily. A taky je rozdíl udělat to za 5 minut nebo za hodinu (zkus to za těch pět a mrtvola bude z Tebe).


Trénink je trénink - a program je program

Mohl bych tu mluvit o principu progresivního přetížení, ale budu předpokládat, že tak základní věc snad všichni tady chápou. Trénink funguje na jednoduchém principu: vystavím tělo stresu, tělo se na něj adaptuje = v něčem se zlepším.

Z dlouhodobého pohledu musí být míra toho stresu OPTIMÁLNÍ - tedy ne moc malá (čtvrt dřepy na bosu s barbie činečkama) ani ne moc velká (CrossFit). Neříkám, jaká by měla být - říkám, že by měla být OPTIMÁLNÍ (zeptejte se kamaráda trojbojaře: dlouho před soutěží funguje ve vysokém objemu a nižší intenzitě, postupem času se míra stresu mění, eskaluje v den soutěže a pak následuje deload a regenerace).

Sestavení tréninkového programu je tak otázkou tří věcí:

1) Určení toho, kde jsem teď
2) Určení toho, kde chci být a za jak dlouho
3) Výběr vhodných nástrojů k dosažení cíle (výběr cviků + tréninkového programu)

Každý bod je stejně důležitý jako ty ostatní. Pokud potřebuješ silový základ k jinému sportu (atletika, fotbal, bojové sporty), kulturistický program zřejmě nebude to pravé ořechové. Naopak pokud Ti jde o hypertrofii, Easy Strength můžeš cvičit do haleluja, ale nepřibereš.

Krom toho je sestavení programu o rafinované manipulaci s intenzitou, hustotou a objemem a musí následovat nějakou progresivní linii. V kontextu s příkladem výše to znamená, že naprosto chybí informace o tom, kam se program bude vyvíjet. Cvičit pořád stejný počet opakování, pořád stejný počet sérií a s pořád stejnou váhou rozhodně k výsledku nepovede (o to spíš dlouhodobě).


Jaký je tedy závěr?

Pokud sis sestavil vlastní program (Mimochodem, proč vlastně? Existují stovky prověřených a funkčních programů, netřeba opět vynalézat kolo. Ale budiž, to už trochu bojuju s větrnými mlýny..) a chceš ho sem dát ke kontrole, VŽDY uveď následující:

- Co je cílem?
- Jak jsi na tom teď ve vztahu k Tvému cíli?
- Jak bude vypadat Tvůj trénink: jaké cviky, jaká intenzita (ideálně v procentech MO), jaký objem, jaká hustota?
- Jak se bude ten trénink vyvíjet?

Díky.
_________________
My girlfriend is stronger than you!
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
magion


PříspěvekZaslal: ne říjen 05, 2014 2:50 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

vystavit
_________________
Go For Your Dream..
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Rostislaw


PříspěvekZaslal: ne říjen 05, 2014 3:06 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

Chválihodné, ale zbytečná ztráta času, stejně tady budou pořád lidi, co budou hledat zazračné systémy a ještě zázračnější suplementy.
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
daymoon
Moderátor


PříspěvekZaslal: ne říjen 05, 2014 3:19 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

Topik jsem nastavil jako důležitý s vykřičníkem v sekci Trénink. Doufejme, že si ho všimne ci nejvíc lidí. Minimálně se na něj dá krásně odkázat.
_________________
Slunce je velký žlutý prášek od nebeských psychiatrů

*´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*¨)
(¸.•` (¸.•` *daymoon*´¨)¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*¨)
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZeleznaKoule


PříspěvekZaslal: ne říjen 05, 2014 4:57 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

Rostislaw napsal:
Chválihodné, ale zbytečná ztráta času, stejně tady budou pořád lidi, co budou hledat zazračné systémy a ještě zázračnější suplementy.


Pro ty jsem to nepsal.
_________________
My girlfriend is stronger than you!
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
magion


PříspěvekZaslal: ne říjen 05, 2014 7:50 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

CZEBLADE napsal:
Tak co je pak cílem příspěvku?! Ti lidi něco chcou a stejně než aby to zkusili vyhledat nebo si nechali poradit v posilovně, tak budou klást ty samé otázky dokola!


A co je cílem tvých příspěvků?
Promiň ale tvoje příspěvky mají v 99% procentech nulový přínos, narozdíl od přispěvků Železné koule. Ten umí dobře a hlavně správně poradit. A to ani nemluvím o tom, co dělá pro naši železnou komunitu.
_________________
Go For Your Dream..
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Maerlyn0


PříspěvekZaslal: ne říjen 05, 2014 7:51 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

ZeleznaKoule napsal:
Rostislaw napsal:
Chválihodné, ale zbytečná ztráta času, stejně tady budou pořád lidi, co budou hledat zazračné systémy a ještě zázračnější suplementy.


Pro ty jsem to nepsal.


On se ze začátečníků najde ještě někdo jinej?
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma - ČTI, NEŽ SEM DÁŠ TRÉNINK KE KONTROLE!
Rychle na stránku:


 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


  
 www.ronnie.cz       ronnie.cz/forum