Vzpírání.


Jdi na stránku 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Další
 
odeslat nové téma  Odpovědět na téma - Vzpírání.  Úvodní stránka -> Trénink -> Vzpírání.
Rychle na stránku:
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Jirka


PříspěvekZaslal: st prosinec 06, 2006 2:53 pm    Předmět: Vzpírání. Odpovědět s citátem

Nedávno jsem vytvořil pro jednoho prima mladíka pár vět o vzpírání.
Jelikož kulturistika vznikla na základech vzpírání a mě je líto to z počítače vymazat , tak to sem přihodím. Koho to bude zajímat , tak si to přečte. Je to velmi strohé a samozřejmě tam není úplně všechno . Nic není jednoduché a některé věci se špatně popisují.
TEXT :

Vzpírání má 2 závodní disciplíny a to trh soupažný a nadhoz soupažný , olympijský dvojboj. Do počátku 70tých let to byl trojboj ( historie vzpírání) , ale pak se zrušil tah soupažný .
Důvod ? Neustálé problémy s regulérností disciplíny a častá zranění páteře. TRH SOUPAŽNÝ.
Trh soupažný, jako první disciplína ,je to velmi dynamický a technicky těžký cvik, který trvá pouze 1-2 vteřiny. Již slovo „ trh“ naznačuje , že jde o rychlý a dynamický pohyb směrem nahoru , nad hlavu. Tento název můžeme porovnat se slovem , disciplínou , „ skok“, vyjadřující dynamiku a rychlost. Vstávání s činkou nad hlavou asi 2-3 vteřiny.
Závodník se postaví k velké čince ( olympijská činka) , tak že osa činky je nad šněrováním boty,nártu nohy, tak , že se skoro dotýká holenní kosti. Chodidla jsou od sebe na šíři ramen .
Prohne se v kříži (lordóza zad) a sedá k čince , jako by si chtěl sednout na paty . Ruce jsou roztaženy směrem dolů , široce od sebe. Doporučený úchop je na žerdi ,za značkami , směrem ke kotoučům , na ložných plochách. Tedy , co nejšíře.
Ruce zůstávají napnuté v loktech , záda prohnutá v kříži ( ne kulatá) , zadek se mírně pozvedne , až se dostanou ramena mírně před osu činky. Hlava je prodloužení páteře . Nesmí být moc zakloněná , ani předkloněná, ale vzpřímená. Pohled odhodlaný. Před záběrem se závodník zhluboka nadechne.
Záběr začínáme nohama, držíme záda a činka visí v rukách. Činku neškubeme ze země, ale plynule odlepíme a snažíme se postupně zrychlovat směrem nahoru. Připomínám , že trh je disciplína těla a rychlosti , nikoliv rukou. Jakmile se dostaneme těsně nad kolena , zabereme zády z mírného předklonu jdeme do mírného záklonu ( podotýkám , že činka pořád letí vzhůru), lízneme přitom stehny žerď a rychlost v tomto okamžiku graduje směrem nahoru.
Připojíme plynule výtah do ramen a špiček. Poslední část těla která dává čince vertikální impuls,jsou paže , které netlačí ( v žádném případě) ale pomocí loktů vytahují činku co nejvýše nad hlavu. Celou akci dokončuje zápěstí , které , již v okamžiku pádu těla do hlubokého dřepu , koriguji posazení činky ve vzpažení , ale za osou hlavy a ramen. Hlava je vzpřímená a záda opět v silné lordóze . Závodník sedí v hlubokém dřepu , prakticky na svých lýtkách. Stopy chodidel jsou asi o něco šíře , než na začátku pokusu. Většina závodníků nohy rozhodí od sebe , aby se dostala co nejníže pod činku. Činka je nad hlavou závodníka ( za osou hlavy) a závodník se pomalu zvedá směrem nahoru . Až se mu podaří s činkou v napnutých pažích vstát, tak čeká na znamení středního rozhodčího , který mu po 2 vteřinách , dává paží , praporkem, atd . a hlasem , znamení „ dolů“. Rozhodují 3 rozhodčí, 2 krajní a jeden středový, tedy hlavní. Bílá barva znamená platný a červená, neplatný pokus.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Nadhoz soupažný.
Nadhoz soupažný je takzvaně dvoudobá disciplína , kdy závodník napřed přemístí činku na prsa ( za neustálého držení ) a pak , když se zvedne z hlubokého dřepu , srovná tělo, nadechne (opět) vyrazí do napnutých paží a tělo se propadne do nůžek , či do polodřepu ( asijský způsob).
V této olympijské disciplíně se zvedá až o jednu třetinu více , než v trhu soupažném. Samotné slovo „ nad-hoz“ je dvojdobé.
Znovu se postavíme nad osu činky tak, aby chodidla byla v šíři ramen. Osa je nad šněrováním bot .
Závodník přisedává k čince s napjatými pažemi směrem dolů a uchopí osu činky , o něco šíř než ramena.
Záda jsou opět prohnuta silně dovnitř , tedy vyšpulený zadek, neboli lordóza. Zhluboka se nadechneme .
Plynulý záběr od země nohama,činka visí v pažích. První impuls je záběr nohama , žerď činky prakticky dře holení kosti. Těsně. Záda zapojíme hned, jakmile mineme kolena.Činka letí vzhůru k pasu.
Připojíme výpon do špiček a ramen, činka letí směrem k bradě, prudce vytočíme lokty a žerď dosedne na ramena a klíční kosti. To vše se děje prakticky již hlubokém polodřepu, nebo dřepu.
Z dřepu se zvedáme pomocí svých silných nohou a hýžďových svalů. Někdy dokonce odrazem od lýtek. Hluboký pád pod činku u trhu a nadhozu , má svůj účel.Čím je činka těžší , tím je vertikální dráha břemena kratší , a my musíme co nejdříve se pod činku dostat, abychom , ze vzpřímeného dřepu vstali.Tedy , čím výše činku vytáhneme tím větší čas a prostor máme pro dřep a zafixování činky do klidu.
Tedy, vstali jsme s činkou na ramennou a s pevným úchopem. Vydechneme , ale opět hluboký nádech přichází druhá část , tedy výraz činky nad hlavu.
Mírně podřepnem, se zatajeným dechem vyšpuleným zadkem na celých chodidlech.. Výpich vychází z celých chodidel směrem kolmo nahoru, osa činky směřuje mírně za osu hlavy.Okamžitě se připojuje také tlak rukou . Je to takový letmý start. Výraz tedy vychází zase z nohou.
Tělo směřuje v prvopočátku nahoru , ale jakmile dostane břemeno vertikální směl a rychlost,
tak tělo utíká dolů do hlubokých nůžek. Jedna noha dopředu , pokrčené koleno, asi 90stupňů.
Zadní noha se opírá o pokrčenou špičku , je hodně dozadu a spíše napnutá než pokrčená. Pokud ano , tak maximálně 120 stupňů .Pád pod činku do nůžek musí být slyšet a o hlavně plácnutí přední nohy.
V tom okamžiku spočívá činka nad hlavou ( za osou hlavy) , v napnutých pažích. Nyní se musíme srovnat , neboli postavit se s činkou nad hlavou. Podotýkám , že máme pořád nad hlavou 150kg. Postupně přisouváme přední a zadní nohu opatrně k sobě , až stojíme a máme chodidla srovnaná v jedné rovině a čekáme na pokyn hlavního rozhodčího.Pak můžeme doprovodit pád činky před sebe na podlahu.A čekáme na verdikt rozhodčích.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Celoroční makrocyklus ,oddělený na 4díly.Pouze povrchní zhodnocení. Zákonitosti celoročního tréninku , včetně rozdělení roku na několik cyklů u vzpírání.

Musíme si uvědomit, že člověk je součástí přírody a také přírodní cykly , jaro ,léto , podzim,zima, mají na jeho sportovní potenciál vliv.
Je tedy nutné se alespoň částečně přizpůsobit. Mluvím hlavně o takzvaném období závodů .
Tedy , musíme si určit priority ( závody) , na kterých nám záleží.
Například, na jaře gradují závody jednotlivců, včetně mistrovství republiky . Na podzim se hlavně odehrávají závody družstev. Samozřejmě , je to individuelní. Takový reprezentant se připravuje hlavně na mistrovství světa a olympiádu.
Vraťme se k českému , ligovému průměru.I když následovně budu jmenovat měsíce v roce, přechody mezi jednotlivými cykly nejsou tak výrazné , ale plynulé.
Prosinec , leden , únor.: Trénink se pohybuje na úrovni regenerace , většinou pouze v tělocvičně . Případná zranění se pečlivě léčí , trénuje se pouze pro udržení síly a dynamiky.
Počet tréninků je stabilní ( řekněme4x týdně), ale váhy jsou nízké a používají se spíše tréninky motivační , či zábavné. Procentuální hodnota je tak mezi 60-70% maxima uplynulého roku.
Březen,duben,květen –až červen.Plynulý přechod na intenzivní trénink s většími váhami . Procentuální posun na 70-90% osobáků , tedy zvýšená intenzita na jeden pokus , tedy jedno opakování.Pravděpodobné vyvrcholení , červen , přebor republiky ( nebo tak nějak).
Nakládání vah na činku v tréninku je pouze systémem pyramidy , jelikož i závody se takto odehrávají. Opakování je na počátku disciplíny 3-4 maximálně a začíná se na 40-50% .
Od poloviny série už pouze po jednom opakování na 90-95% osobáku v dané disciplíně.
V tréninku se trénuje několik podobných disciplín tak , aby na sebe navazovaly technicky.
Příklad. Trhový trénink .: trh podřepem ( 6 nástupů na činku),trhové dřepy ve vzpažení (4 nástupy), trh technický ( 8 nástupů) , výtahy trhové ze země nebo špalků ( 6 nástupů), dřepy vzadu / ve předu (8 nástupů).
V tomto období se klade důraz hlavně na techniku a rychlost, tedy trh a nadhoz technický .
3dny před závodem se již netrénuje , ale odpočívá.
Červenec , srpen .
Spíše ty prázdninové měsíce jsou určeny k atletice , dovolené , regenerace.
Tréninkové metody. Méně činek, hodně sprintů, plavání, skoky na švédskou bednu,trojskoky sounož, jednoskok sounož,hod medicinbalem, nohejbal,košíková, či různé atletické hry , či disciplíny.U reprezentace je to jiné, mají jiný závodní kalendář.
Činka pouze pro radost , ale podle určitého řádu. Spíše kulturistické disciplíny,hrazda,bradla, a podobné.Hodně se osvědčilo blbnutí pomocí sázek a malých závodů.
Příklad.: Velmi používaný systém jsou závody na relativ. Závodník má 60kg , jiný má 90kg.
Jeden dělá dřepy se 60kg na zádech druhý s 90kg. Kdo udělá víc ?
Září, říjen ,listopad,prosinec.Tento cyklus je podobný , jako jaro. Záleží kolik závodů je v plánu. Většinou liga a nějaký ten memoriál. V tomto období se většinou závodník snaží opravit chyby z jarního závodního období, či si poopravit osobáky v hlavních disciplínách, tedy trh a nadhoz.
Poslední závody jsou většinou do 17.prosince a pak přichází odpočinek a případná léčba zranění.
Minimálně zbytek prosince a leden , únor.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Tréninkové disciplíny vzpírání, pro trh a nadhoz.

Dřep vzadu a ve předu
Přemístění technické ze země.
Trh technický ze země do dřepu.
Trh podřepem ze země
Přemístění podřepem ze země.
Pozvedy neboli mrtvý tah .Střední úchop.
Výtahy ze země trhový (širší úchop) a nadhozový.
Výtahy ze špalků , trhové a hadhozové.
Trh ze špalků do podřepu a dřepu
Přemístění ze špalků do podřepu a dřepu.
Trhové dřepy-činka v trhovém vzpažení nad hlavou dřep.
Výrazy činky do vzpažení ze stojanů,nadhozový cvik.
Předklony s činkou na zádech .
Výtahy rameny – ze špalků.
Vzpory na bradlech.
Tlaky činky za hlavou a ve předu ve stoji spatném.
Výrazy technické.
Výskoky na „ Švédkou bednu“ sounož.
Jednoskok sounož z místa
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Trénink v předsoutěžním období , po regeneraci a ještě daleko od závodů.
Závodník , do 90kg, trh 125kg,nadhoz 155kg, dřep 180kg.


Po..: Trhy podřepem ze země , 6x 3 50% ( 6 nástupů na činku ,3 opakování)
Trhové výtahy ze země 6x2 80%-90%
Trhové výtahy ze špalků 6x2 70-80%
Dřepy vzadu 8x 3 70-90%
Výtahy do ramen 6x2 40-50%
Výskoky na švédskou bednu 3x 6.

Út.: Přemístění podřepem 60-70% 6x2
Výrazy podřepem 70-80% 6x2
Přemístění ze země 80-95 % 6x2-1.
Výtahy ze země 90-105 % 6x1
Dřepy vzadu / předu 80-100% 8x 4-1.
Vzpory na bradlech 6x5 (+ 5kg)

Čt.: Trhové výtahy ze špalků 70-80% 6x2
Trh technický ze špalků 60-80% 6x1
Trhové výtahy ze země 80-100% 6x 2-1.
Dřepy vzadu 80-100% 6x 4-1
Trojskok sounož do dálky. 5x1

Pá.. Nadhoz technický + výraz 80-95% 6x1
Výtahy nadhozové 80-100 % 6x2-1.
Výrazy ze stojanů podř. 70-80% 6x2
Dřepy vzadu 80-100 % 6x3---1.
Vzpory na bradlech +5 6x5.
Míčová hra,nohejbal, košíková, malý foball.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Předzávodní trénink vzpírání.
Sportovec 90kg, trh 125kg,nadhoz 155kg, dřep 180kg.

Po: trhy podřepem 50-80% 6x2
Trhove dřepy ve vzpažení 40% 6x2
Trh tech. 80-95 % 7x1
Trhové výtahy 90- 100% 6x 2-1
Pozvedy 95- 100% 6x1
Dřepy ve předu 80 – 100% 8x 4-1

Út : Přemístění podřepem 60-80% 6x2-1
Výrazy ze stojanů 60-80% 6x1
Nadhoz soupažný 60-95 % 8x1
Pozvedy nadhozové 90-110 % 8x2-1
Dřepy v zadu 70-100 % 8x3-1.


Čt.: Trhové dřepy ve vzpaž, 60-80% 6x2
Trhy ze špalků 80-95% 6x1
Výtahy trh ze země 80-100 % 6x1
Výtahy do ramen 60-80% 6x2
Dřepy ve předu 80-100% 6x2-1

Pá.: Dřepy ve předu + výraz podřepem 60-80% 6x2
Přemístění + výraz technický 80-100% 6x1
Pozvedy 80-110% 7x2-1
Dřepy vzadu 80-110% 8x 4-1
Výpady do nůžek 40-80% 8x3

Není vypsáno rozcvičení, strečink, což považuji za samozřejmé. Samozřejmě , jsou procenta upravitelná podle okamžité únavy . Toto je pouze kostra.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Naposledy upravil Jirka dne čt duben 12, 2007 1:39 pm, celkově upraveno 4 krát
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
AHOLA


PříspěvekZaslal: st prosinec 06, 2006 2:57 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

citace:
Vzpírání má 2 závodní disciplíny a to trh soupažný a nadhoz soupažný , olympijský dvojboj. Do počátku 70tých let to byl trojboj ( historie vzpírání) , ale pak se zrušil tah soupažný .
Nie nahodou tlak (supazny)?
_________________
drlift_: Mne vyhovuje bejt zatuhlej.
g_dgrim: uzka, kratka a makka, proste napicu
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jirka


PříspěvekZaslal: čt prosinec 07, 2006 1:43 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

AHOLA napsal:
citace:
Vzpírání má 2 závodní disciplíny a to trh soupažný a nadhoz soupažný , olympijský dvojboj. Do počátku 70tých let to byl trojboj ( historie vzpírání) , ale pak se zrušil tah soupažný .
Nie nahodou tlak (supazny)?


Jasně , že tlak ! Ale my jsme říkali " tah" , třeba , kolik jsi zatáh ? No a mě to zůstalo v puse.
Samozřejmě , taky se říkalo " zatlačil". Tak se omlouvám.
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
g_dgrim
Moderátor


PříspěvekZaslal: čt prosinec 07, 2006 9:36 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

jirka tak to je super clanok
_________________
JOGUBELLA! NOVÝ ŘASOVÝ JOGURT S EXTRA VELKÝMI KOUSKY TYKADEL! VAŠE ZAŽÍVÁNÍ SE VÁM ODMĚNÍ - KLINICKY TESTOVÁNO! JAKÝ DOVNITŘ, TAKOVÝ VEN!
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Batuska


PříspěvekZaslal: pá leden 12, 2007 3:15 am    Předmět: VZPIRARNA Odpovědět s citátem

Nevite nekdo prosim o nejake vzpirarne v praze? Docela rad bych se naucil tu techniku. Diky
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jirka


PříspěvekZaslal: pá leden 12, 2007 8:43 am    Předmět: Re: VZPIRARNA Odpovědět s citátem

Batuska napsal:
Nevite nekdo prosim o nejake vzpirarne v praze? Docela rad bych se naucil tu techniku. Diky


Bohemians Praha.
PSK Praha.
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
weightlifter


PříspěvekZaslal: čt leden 18, 2007 12:12 pm    Předmět: Re: Vzpírání. Odpovědět s citátem

Zdar Jirko! Pěkný článek, zajímavý trénink. Nemáš v zásobě ještě nějaké dvou a tří fázové tréninky? Teď to sice nepotřebuji, ale jsem experimentátor
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jirka


PříspěvekZaslal: čt leden 18, 2007 1:28 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

Moc se ti omlouvám , ale to co jsem napsal je tak trochu všeobecné.
Pokud bych někoho osobně trénoval , což jsem dělal nepřetržitě 20 let , tak to není problém ! Ale už jsem z toho vypadl , ale kdybychom byli spolu v posilovně, tak ten kontakt a potřeby jednotlivce jsou jiné.
Po internetu se dá pouze klábosit , ale ne trénovat , či léčit.
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
začátečnikova


PříspěvekZaslal: st leden 24, 2007 7:23 am    Předmět: Odpovědět s citátem

nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jirka


PříspěvekZaslal: st leden 24, 2007 9:05 am    Předmět: Odpovědět s citátem

začátečnikova napsal:


Nejde to prohlídnout. Někde dělám chybu.
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
weightlifter


PříspěvekZaslal: st leden 24, 2007 9:34 am    Předmět: Odpovědět s citátem

Jirka napsal:
začátečnikova napsal:


Nejde to prohlídnout. Někde dělám chybu.
O nic jsi nepřišel, je to nuda
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
začátečnikova


PříspěvekZaslal: st leden 24, 2007 9:40 am    Předmět: Odpovědět s citátem

Tak to zkus na youtube.com vyhladat. Jmenuje se Olympic Weightlifting: Never Give Up.

Prislo mi zajimave a motivujici.
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
AHOLA


PříspěvekZaslal: st leden 24, 2007 10:49 am    Předmět: Odpovědět s citátem

Pod videom su aj tieto komentare:

citace:
NIce video but not strong Lifters


citace:
I'm not a fan of their technique or training at all. If they were my lifters I'd be getting them to drill, drill, drill, drill, and drill the right groove instead of getting them psyched up to do sloppy lifts. Did I meantion that I'm big on drills?
_________________
drlift_: Mne vyhovuje bejt zatuhlej.
g_dgrim: uzka, kratka a makka, proste napicu
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
začátečnikova


PříspěvekZaslal: st leden 24, 2007 10:50 am    Předmět: Odpovědět s citátem

zadny uceny z nebe nespadl
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Robb


PříspěvekZaslal: čt červenec 26, 2007 2:20 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

Jak posilují vzpěrači břicho?
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma - Vzpírání. Jdi na stránku 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Další
Rychle na stránku:


 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru


  
 www.ronnie.cz       ronnie.cz/forum