Nasycené/Nenasycené tuky



 
odeslat nové téma  Odpovědět na téma - Nasycené/Nenasycené tuky  Úvodní stránka -> Výživa a suplementace -> Nasycené/Nenasycené tuky
Rychle na stránku:
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Ondra89


PříspěvekZaslal: pá prosinec 28, 2018 8:33 pm    Předmět: Nasycené/Nenasycené tuky Odpovědět s citátem

Zdar, jak je to s těmi tuky. Snažím se to dočíst po celém netu, ale zdá se mi, že odpověď na to není a jsou 2 tábory lidí , jedni propagují nasycené, druzí nenasycené tuky. Sice nemám jídelníček postavený zrovna na tucích, ale nějaké tam mám a tak mě zajímá, které hlavně přijímat, na jednu stranu ve videích a na netu říkají lidi, že nenasycených by měl být cca 80% přijatých tuků, že jsou zdravé a snižují cholesterol, na druhé straně tu jsou tací, kteří říkají že nasycené jsou pro tělo mnohem více přirozené a že nenasycené tělo neumí trávit a jsou pro tělo horší ... může mi to někdo objasnit kolik teda jakých tuků a které jsou teda lepší ?
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pajinaa


PříspěvekZaslal: so prosinec 29, 2018 2:49 am    Předmět: ... Odpovědět s citátem

Ahoj, tuky jsou celkem dost složité téma, hlavně jejich metabolizace. Větší pozitiva přináši nenasycené MK, je dobré mít ve zdrojích obě skupiny, ale tak jak píšeš, nenasycené by měly výrazně převažovat a mělo by jich být cca těch 75%, zbylé nasycené pak 25% (minimum pak transmastných), ale není to dogma. Aktivnímu jedinci by snad nemělo uškodit i lehce více nasycených tuků. Nenasycené mastné kyseliny mají pozitivní vliv na hladiny LDL a HDL cholesterolu, kdy špatný snižují, dobrý zvyšují nebo drží jejich hladinu stálou. Nenasycené tuky by se měly trávit dobře, u nasycených může být trávení horší, záleží, jak dlouhý mají řetězec - SCFA a MCFA putují ihned do jater a mají menší náchylnost na jejich uložení do tukové tkáně. Naopak LCFA (dlouhý řetězec) putují přes lymfatický systém a až poté do krve a mají větší tendenci se ukládat do tukové tkáně. Polynenasycené MK (omega 6 a omega 3) jsou pak esenciální, takže se musí dodávat stravou, nicméně ani s těmi by se to nemělo přehánět, hlavně s omega 6, které zapříčiňují zánětlivost v těle, naopak omega 3 jsou pro tělo prospěšné. Běžný poměr u průměrného jedince omega 3 : omega 6 je cca 1:16, ideálně by měl být ale 1:5. Tuků v jídelníčku bych dal bez problému 1g na 1kg tělesné hmotnosti s ohledem na celkovou energetickou bilanci dle cíle :-)
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Squzzer


PříspěvekZaslal: st únor 13, 2019 12:01 am    Předmět: Odpovědět s citátem

Zdravím, mám takový dotaz, tyka se to tedy tuku a abych nemusel zakládat nový topič tak to soupnu sem, tedy nejbližšímu co jsem našel k mému tématu 😊zhotovil jsem si jidelniček (snídaně, ovesné vločky+20g scitec Whey protein kvůli dochucení s vodou, mám alergii na laktozu+banán/jablko/ananas) (svačina, žitný chléb se šunkou, sýrem a vajickem) (oběd, pytlík rýže, 350g kuřecí prso, rajče, okurka rozdělené na 2x po hodině, to je v práci cca do 4 hodin, doma nějakou tu dobrotu, kousek čokolády či podobné a k večeři buď stejně jako svaca nebo oběd jen v menším množství, a s nějakou tou zeleninou, nevím zda je to dobrý jídelníček, ke cvičení se moc nedostanu, mám 85kilo na 173 cm, chci se dostat na těch 80 a snad se ke cvičení i časem dostanu...ale nejsem až tak buřtik, jen je problém že co jsem tak zkoušel počítat, je tam hrozně málo tuku a tak koukám z čeho těch 80g tuku vlastně brát? Pokud by byl někdo hodný doplnit mi jídelníček či poupravit abych plnil i tučnou část, přemýšlím o arasidovem másle, nějaký ten sýr abych splňoval ta procenta různých druhů tuku, jsem v tom trošku laik i přes hromadu článku na netu, děkuju moc 😊
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pajinaa


PříspěvekZaslal: st únor 13, 2019 12:58 am    Předmět: ... Odpovědět s citátem

Ahoj Squzzer, potraviny v jídelníčku vypadají kvalitně. Tuky není až tak těžké poskládat - máš tam vajíčka, jedno celé má cca 6g tuku, ovesné vločky mají cca 7g tuku na 100g vloček, pak tam máš sýr, který má taky dost tuků. Pokud konzumuješ bez problému sýr, předpokládám, že se nejedná o alergii, ale laktózovou intoleranci, což je rozdíl. Znamená to, že ti chybí enzym laktáza, díky kterému trávíš laktózu a některé mléčné výrobky bys mohl snášet bez potíží - málo laktózy obsahuje cottage nebo tvaroh - z těchto dvou výrobků můžeš získat nějaký další tuk. Enzym laktáza by měl jít koupit i v lékárně a trochu by ti to mohlo pomoct. Možná bys mohl snášet i mozzarellu, která má tuku dost. Z fermentovaných výrobků by ti pak nemusely dělat problém kefír, acidofilní mléko a bílý jogurt. Mohl bys snášet i máslo, které má dost kvalitních tuků. Tuky bych dál doplnil z avokáda (25g tuku na 100g avokáda), ze semínek (lněné, konopné, chia) a z ořechů (vlašské, mandle, para, kešu, pekanové, arašídy - luštěnina...). Takže určitě je dost možností, jak získat dostatek tuků. Popř. pak losos a občas hovězí maso nebo si udělat zeleninový salát a do něj dát trochu panenského olivového oleje.
Hodně zdaru :-)
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Squzzer


PříspěvekZaslal: st únor 13, 2019 8:05 pm    Předmět: Odpovědět s citátem

Děkuji za odpověď, nechtěl jsem psát že mě sýr také prožene😀 ale třeba niva mi nevadi, nesmím to ve větším množství, ale mléko a podobně nemůžu vůbec, sójové a bezlaktozove mléko také nevadi,, takže asi máte pravdu 😊 jídelníček samozřejmě střídám, místo rýže občas brambory, občas to hovězí, občas rybu a zeleninu také stridam, jidlo se má jíst s chutí a ne z donucení a rychle se prejí😊 takže když přidám vejce navíc a nějaký ten sýr a orisky třeba do vloček tak nic nepokazim😊 on někdo říká vynechat cukry, jiný vynechat tuky...oboje se mi zdá jako blbost, sacharidy držím kolem 300g, z toho cukry na 20-30,g z vloček po ránu ze 100g je dost vlakniny, pomáhá mi aplikace "kalorické tabulky" i když vážení jídla a podobně je prý také blbost ale začít se nějak musí 😊 tak díky moc 🤗
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
pajinaa


PříspěvekZaslal: st únor 13, 2019 10:49 pm    Předmět: ... Odpovědět s citátem

Ahoj, sýr by mohl být při laktózové intoleranci v pořádku, hlavně tvrdé sýry, které obsahují minimum laktózy (eidam, Madeland, Gouda, parmazán, niva). Chce to ale zkoušet a zjistit, co dělá problémy a co ne. Přesně tak, u jídla je dobrá pestrost a to, aby se jedlo s chutí, ne s odporem, tento princip zastávám, když tvořím klientům jídelníčky, jinak by to nebyl dlouhodobý udržitelný životní styl, ale zase by se brzy vrátili na původní stravu.
Takto to bude určitě fajn - přidat vejce, sýr a oříšky do vloček :-)
Přesně tak, cukry ani tuky bych určitě nevynechával, oboje má pro organismus své důležité funkce - není potřeba se držet žádného extrému, podstatnější je vyváženost. U obou je spíš podstatné, z jakých jsou zdrojů (spíše komplexní sacharidy, kvalitní tuky...). 300g sacharidů si myslím, že je ideální množství, zlatý střed, ale u každého je to individuální. Základem je mít dostatek bílkovin a zbylé potřebné kalorie je už pak vcelku jedno, zda se seskládají rovnoměrně ze sacharidů nebo tuků. Vlákniny je žádoucí mít denně cca 30-35g, vločky jí mají celkem dost.
Dle mě je vážení jídla fajn minimálně ze začátku, aby si člověk udělal představu, co kolik čeho obsahuje a jaké množství jídla je zhruba ideální. Až se člověk naučí, může se orientovat i bez vážení :-)
Hodně zdaru :-)
nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
 
odeslat nové téma   Odpovědět na téma - Nasycené/Nenasycené tuky
Rychle na stránku:


 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru